Mersin Büyükşehir Belediyesi, deniz ekosisteminin karşı karşıya olduğu en kritik tehlikelerden biri olan hayalet ağ kirliliğine karşı kapsamlı bir çalışma başlattı. Denizleri Ağlatmayın adıyla hayata geçirilen proje, ekonomik ömrünü tamamlamış balıkçı ağlarının denize terk edilmesini engellemeyi ve bu atıkları geri dönüştürerek yeniden kullanım döngüsüne kazandırmayı hedefliyor.
Dünya genelinde her yıl binlerce kilometrelik balıkçı ağı denizlerde bırakılıyor. “Hayalet ağ” olarak adlandırılan bu ağlar, deniz canlılarının ölümüyle sonuçlanan pasif avlanma sorununu doğuruyor. Bu durumun Akdeniz’deki etkilerini azaltmak için harekete geçen Belediye, Çamlıbel ve Karaduvar balıkçı bölgelerine Atık Ağ Toplama Konteynerleri konumlandırdı. Balıkçılar, kullanılmayan ağlarını bu noktalara güvenle bırakabilecek.
Toplanan ağlar, Denizcilik Hizmetleri ve Denetim Şube Müdürlüğü ekiplerince lisanslı geri dönüşüm tesislerine sevk edilecek. İşlenen bu atıklar, yeniden balıkçılık ekipmanı ve tekne malzemesi olarak üretilecek ve eski ağını teslim eden balıkçılara ücretsiz sunulacak.
Su Ürünleri Mühendisi Baran Kırboğa, projenin temel motivasyonunun denize bırakılan ağların oluşturduğu kirlilik olduğunu belirterek “Projeyi, kirliliği önlemek ve deniz canlılarını korumak için başlattık. En büyük problem, ekonomik ömrü bitmiş ağların yarattığı deniz kirliliği. Hayalet ağların denize karışmasını aktif biçimde engelliyoruz” ifadelerini kullandı.
Kırboğa, balıkçılara da çağrı yaparak desteğin önemini vurguladı: “Tüm balıkçı dostlarımızdan bu çevresel mücadelede yanımızda olmalarını bekliyoruz. Eski ağlarını konteynerlere bırakan balıkçılarımıza, teknelerinde kullanabilecekleri yeni ekipman desteği sağlayacağız” dedi.
Türkiye’de bu alanda ilk belediye olmayı hedefliyoruz sözleriyle projenin ulusal boyuttaki önemine dikkat çeken Kırboğa, ağların içeriğinde bulunan polietilen oranının yüzde 75 civarında olduğunu ve bu petrol türevi maddenin ileri dönüşüm süreçleriyle dizel yakıta ve ekonomik malzemeye dönüştürülebileceğini aktardı. “Granül hale getirilip parçalanan ağları, balıkçılarımızın ihtiyaçlarına yönelik ürünlere çevirerek ekonomiye kazandıracağız. Bu sayede atık, artık bir ekonomik kaynak olacak” diye konuştu.
Projede üniversitelerle bilimsel iş birliği yürüttüklerini belirten Kırboğa, Akdeniz’e kıyısı olan tüm belediyelerle ortak çalışmaya açık olduklarını da sözlerine ekledi ve “Kirletme, destek ol; denizlere nefes ol” sloganıyla vatandaşlardan da destek talep etti.
Karaduvar Balıkçılar Kooperatifi Başkanı Adnan Dengiz ise konteynerlerin balıkçılık ve çevre açısından büyük katkı sağlayacağına inandığını söyleyerek “Önceden ağlarımız çöp oluyordu. Şimdi geri dönüşümle yeniden bize malzeme olarak dönecek. Bu sistem hem ekonomimizi hem denizi koruyacak” değerlendirmesinde bulundu.
Mersin’de balıkçılık yapan Murat Kızılkan ve Halil İbrahim Gündoğan da projenin sürdürülebilir yapısına dikkat çekerek eski ağların çöpe değil, geri dönüşüm konteynerlerine bırakılması gerektiğini belirtti. Gündoğan, meslektaşlarına seslenerek “Ağlarımızı denize değil, dönüşüme atalım. Hem deniz hem biz kazanacağız” dedi.
Mersin Büyükşehir Belediyesi, bölgede çevre bilincini güçlendiren bu adımla denizlerde yaşam döngüsünü korumak ve atık yönetiminde kalıcı sürdürülebilir bir model oluşturmak için çalışmalarını sürdürüyor.
52
43
39
38
35
78
63
62
61
60
39.232
28.193
20.697
14.492
14.016
11.028
9.150
8.322
8.081
7.403
Son 30 günde hiç yorum yapılmamış :(
75 Yorum
43 Yorum
35 Yorum
30 Yorum
29 Yorum
26 Yorum
25 Yorum
25 Yorum
22 Yorum
22 Yorum
Size daha iyi bir deneyim sunabilmek için sitemizde çerezler kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek çerez politikamızı kabul etmiş sayılırsınız.